Muzicoterapie

Ce este muzicoterapia?

Muzicoterapia poate fi definita ca o terapie non-verbala care utilizeaza sunetul si muzica, sub toate formele sale, in vederea promovarii, mentinerii si restaurarii sanatatii mentale, fizice, emotionale si spirituale.

Muzica are multiple calitatti non-verbale, creative, emotionale si structurale. Aceste calitati sunt utilizate in relatia terapeutica pentru a facilita contactul, interactiunile, constientizarea de sine, intelegerea, exprimarea emotiilor, comunicarea si dezvoltarea personala (Canadian Association for Music Therapy, 1994)

Cui se adreseaza?

 

Muzicoterapia se adreseaza unui mare numar de persoane, indiferent de vârsta, maladie sau formare muzicala.

Copii:

–    dificultati de invatare

–          tulburari senzoriale

–          tulburari de comportament

–          probleme de dezvoltare

–          autism

–          maladii psihice

–          handicap fizic sau mental

–          copii cu nevoi emotionale ridicate, victime ale abuzului fizic, sexual sau emotional

Adulti:

–          dezvoltare personala

–          handicap fizic sau mental

–          dependenta de substante sau alcool

–          incarcerare in penitenciare

–          maladii psihice

–          geriatrie, psiho-geriatrie

Muzicoterapia are efecte pozitive in reducerea durerii si a stresului aparut in timpul travaliului si al nasterii. De asemenea, terapia prin muzica poate fi folosita extrem de eficient in spitale, in scopul ameliorarii durerii fizice generate de diferite interventii chirurgicale, cât si pentru imbunatatirea si echilibrarea starilor emotionale perturbate de boli grave in stadiu terminal.

Muzicoterapia se poate desfasura in cadrul sedintelor individuale sau de grup, in institutii sau in cabinet privat.

Metode

Identificarea cu muzica este o conditie esentialǎ pentru ca terapia prin muzicǎ sǎ functioneze. Ea se poate realiza fie prin intermediul tehnicilor active (improvizatia instrumentala, cântul vocal, compozitia unei piese muzicale), fie prin tehnicile receptive (audierea unei lucrari muzicale).

 

1. Muzicoterapia activa se bazeaza pe improvizatia vocala sau instrumentala, precum si pe compozitia unor piese muzicale. Improvizatie se face fie dual, impreunǎ cu muzicoterapeutul, fie in grup. Un instrument simplu, ales in mod liber, reprezintǎ contactul fizic cu realitatea. Acesta ii va permite clientului sǎ se exprime non-verbal si sa patrunda intr-o zona a mintii poate neexplorata pâna la acel moment. Alegerea instrumentului are la bazǎ, mai degraba motive psihologice, decât muzicale, cel mai adesea ele fiind inconstiente. Gratie tehnicilor active bazate pe improvizatie, instrumentul ales devine o prelungire a corpului.

Muzicoterapia activa este foarte eficientǎ in lucrul cu cei care au dificultati in a verbaliza si are un efect foarte profund prin faptul cǎ permite o mai bunǎ eliberare, defulare a afectivitǎtii sau agresivitǎtii. In cadrul activitǎtii, clientul va renunta incet incet la mijloacele sale de apǎrare, odatǎ cu jocul improvizatoric si cu procesul creativ apǎrând si constientizarea problemelor existente.

Tehnicile active ale muzicoterapiei nu presupun necesitatea existentei unor cunostinte muzicale prealabile ale clientului si nici nu au ca scop invatarea cântatului la un instrument. Relatia terapeut-client este cea care conteaza, muzica fiind doar mijlocul prin care aceasta se consolideaza. Improvizatia muzicala nu este judecata din punct de vedere estetic, ci din punct de vedere al emoiilor transmise. In timpul improvizatiei este luat in considerare absolut: fiecare miscare, fiecare gest, fiecare privire, fiecare sunet, fiecare liniste, modul in care se situeaza spatial terapeutul si clientul, pozitia de simetrie/asimetrie dintre cei doi, gradul de simultaitate sau similitudine al discursurilor muzicale etc.

Jocul cu instrumentele, jocul muscular, sunetul obtinut, plǎcerea resimtitǎ odatǎ cu aparitia muzicii, tacerea, toate acestea vor facilita aparitia comunicǎrii si a deblocarii emotionale.

2. Metoda receptiva de muzicoterapie are la baza muzica inregistrata ce urmeaza a fi audiata de catre client, in compania terapeutului. Atunci când o lucrare muzicalǎ ne impresioneazǎ profund, muzica in sine devine expresia sentimentelor, emotiilor si senzatiilor trǎite. O identificare cu muzica (aici incluzand toate elementele componente ale acesteia, de la melodie pana la orchestratie), sau cu cel care interpreteazǎ muzica, poate avea efecte foarte puternice la nivel emotional.

Experienta identificǎrii cu muzica sau cu instrumentul permite intâlnirea individului cu propriul eu. Muzica poate provoca aparitia amintirilor foarte adânc ingropate. Ea poate elibera tensiunea interioarǎ si facilita exprimarea emotiilor care nu s-au vrut sau nu au putut fi exprimate verbal. Astfel, clientul poate asocia sau proiecta de-a lungul muzicii o trǎire personalǎ care se elibereazǎ treptat, de asemenea poate avea acces la emotii pâna atunci necunoscute sau, dimpotriva, refulate.

Verbalizarea se realizeazǎ ulterior, in momentul in care clientul va putea discuta cu terapeutul despre ceea ce a resimtit in timpul auditiei. In situatia in care acesta fie nu poate verbaliza, fie nu doreste, poate totusi comunica un feedback (tot intr-o maniera non-verbala) prin intermediul desenului sau al miscarii corporale.

Concret, ce anume poate realiza muzicoterapia:

Cântul vocal are un rol foarte important in imbunatatirea ritmului si controlului respirator, ajuta persoanele cu dificultati in exprimare, contribuie la o mai buna articulatie a cuvintelor. Asumarea efectului pe care propria voce il produce asupra celorlalti conduce la dezvoltarea stimei si acceptarii de sine. De asemenea, cântatul in grup faciliteaza o mai buna constientizare a celorlalti si o mai buna integrare.

Jocul cu instrumentele muzicale permite dezvoltarea independentei, a stimei de sine, a increderii si a propriei discipline. Pentru persoanelor cu dificultati de comportament cântatul la un instrument pemite imbunatatirea controlului propriilor impulsuri, iar atunci când terapia se face in grup, o mai buna integrare si atentie la ceilalti. Pentru persoanele cu dificultati motorii mânuirea instrumentului conduce la ameliorarea coordonarii  motricitatii fine si globale.

 

Compozitia unei piese muzicale are efect cathartic si permite impartasirea de sentimente, idei si experiente. Scrierea unui cântec faciliteaza constientizarea si acceptarea propriilor emotii, de asemenea este un mijloc eficient de a explora universul imens al sentimentelor legate de teme fundamentale ale vietii: libertatea, iubire, pierdere, moarte etc.

 

Ascultarea muzicala permite dezvoltarea atentiei si a memoriei. De asemenea, muzica evoca amintiri si asociatii, stimuleaza gândirea, scoate la suprafata imagini si sentimente refulate urmând ca acestea sa fie examinate si discutate cu terapeutul, in cadrul sedintei individuale, sau cu ceilalti membrii ai grupului, in cadrul sedintelor de grup.

Mituri despre muzicoterapie

Contrar opiniei multora, muzicoterapia nu consta in tehnici de relaxare pe ritmurile unor piese muzicale new-age. Muzicoterapia este un proces terapeutic de lunga durata, asemenea altor psihoterapii, in care relatia dintre terapeut si client se cladeste incetul cu incetul, schimbarile survenite in comportamentul clientului aparând pe masura ce acesta devine intr-adevar constient de problemele sale si este pregatit sa imbunatateasca sau sa schimbe anumite aspecte ale propriei existente.

De asemenea, in muzicoterapia receptiva ideea de farmacopee muzicala nu are o baza solida de sustinere. O lucrarea muzicala poate da nastere la reactii total diferite celor care o asculta, in functie de istoria personala a fiecaruia si de mediul cultural in care a trait. Muzica preferata a unei persoane poate fi muzica detestata a alteia, astfel incât modul de lucru se schimba fundamental. Atunci când se incepe procesul terapeutic exista anumite teste de receptivitate aplicate clientului, in functie de care se va stabili viitorul program muzical care va fi parcurs in terapie. Nu conteaza ce muzica ii place terapeutului, conteaza doar ceea ce este eficace pentru client (terapeutul fiind pus in pozitia de a lucra, poate, chiar si cu o muzica pe care el o detesta).

Coordonare si organizare departament muzicoterapie:

Loredana Mitrut

Pentru detalii despre formarea de baza in art terapie Phronetik® click AICI!

15 Comments

  • Rodica Baltes commented on February 26, 2013 Reply

    Consider de o importanta majora utilizarea muzicii in psihoterapie. In acest sens, a fost o surpriza placuta sa descopar ca si la noi in tara a patruns terapia prin muzica. Felicitari celor care au introdus-o!
    As fi interesata sa stiu daca se face si formare in muzicoterapie.
    rodica

    • admin commented on February 27, 2013 Reply

      buna ziua

      multumim pentru aprecieri. Ne straduim sa organizam si un program de muzicoterapie in Romania. Deocamdata derulam programul de art terapie Phronetik iar despre acesta gasiti detalii pe site.

      va invitatm sa va abonati la newsletterul Safe Place, in dreapta, pentru a fi la curent cu toate noutatile A.R.T.E. si Safe Place.

      cele bune,
      Mihai Albu

  • Laura Pintileasa commented on March 6, 2013 Reply

    Buna ziua,

    Ma bucur ca v-am gasit.:-) Eu am facut un master in meloterapie la Facultatea de Muzica din Brasov,care e foarte interesant,dar as vrea sa fac si alte cursuri pentru ca astfel voi invata mai multe lucruri.Daca veti face cursuri de meloterapie,as dori sa particip.Multumesc.Va doresc o zi minunata!:-)

    Laura Pintileasa.

  • toma andreea commented on April 9, 2013 Reply

    f tare acest domeniu!! de ce nu exista si la noi formare in asa ceva..?tocmai ce am fost la un curs de logopedie , iar Dna Ana Stoica era fascinate de cat de improtanta este muzica in tratarea si recuoerarea copilasilor, ne-a spus ca a facut o fromare de genul asta la Institutul de Muzicoterapie din Paris! Wow…altii au un institute!! anyway, mi-ar placea un curs/workshop pe aceasta tema. A m nevoie in lucrul cu copiii cu handicap.multumecs

    • admin commented on April 10, 2013 Reply

      Buna ziua,

      Da, din pacate inca nu exista un program formativ de muzicoterapie in Romania, insa vom face eforturile de a aduce unul aici. Intr-adevar, D-na Ana Stoica a participat la sesiunile introductive de muzicoterapie organizate de Reninco in colaborare cu Centre International de Musicoterapie din Paris, in cadrul unui proiect umanitar pe care Centrul l-a organizat in Bucuresti pe parcursul a 3 veri. Formarea propriu zisa din Paris e cu totul altceva.

      Muzicoterapia este un domeniu luat foarte in serios in Occident, sper ca in viitor sa se intample asta si in Romania. Vom lua in considerare ideea organizarii unui workshop unde se pot atinge aspecte importante ale lucrului muzicoterapeutic adresat copiiilor aflati in dificultate.

      Numai bine!
      Loredana Mitrut

  • Andra commented on August 19, 2013 Reply

    Buna seara. Eu am studiat psihopedagogia speciala pentru a cunoaste mai multe despre oameni si problemele lor, eu insami am o problema fizica; acum studiez educatia muzicala la masterul din ramura pedagogie muzicala. Sunt pasionata de sunete, muzica, editare audio, mi-au prins bine cursurile de logopedie, foarte folositoare imi sunt si cursurile de la master. Interpretez vocal si instrumental, pian. Prefer muzica preclasica, ambient, am o colectie destul de variata deoarece am studiat particular aceasta muzica de niste ani buni. As vrea sa vorbesc cu cineva care a facut masterul de meloterapie din Brasov pentru a schimba opinii; imi doresc extrem de mult sa pot lucra in muzicoterapie si cu sunetele. Ce as putea face? La noi in tara cred ca voi atinge mai greu aceasta ramura sensibila. M-am gandit sa incerc la anumite clinici dupa finalizarea masterului. Vreau sa transmit oamenilor ceea ce muzica imi transmite mie si vreau sa ii ajut sa se elibereze de probleme. Imi doresc asta. O seara frumoasa, multumesc pentru rabdare.

    • admin commented on August 31, 2013 Reply

      Buna ziua

      ne bucuram pentru pasiunea de care dati dovada!

      va recomandam si un program formativ, pentru ca talentele pe are le aveti sa fie fructificate intr-un mod profesionist, intr-un cadru terapeutic adecvat.

      de bine!

  • Viorica commented on August 10, 2016 Reply

    Buna ziua! sint masteranda la Psihologia clinica , am studii muzicale si sint interesata de cursul de formare prin muzica. Va rog, doresc mai multe detalii despre acest curs…

  • Monika Szabo commented on June 11, 2018 Reply

    Eu am invatat Interactive Music Making de la Music as Therrapy International din Londra in 2002. Ei au inceput formarile prin cursuri introductive din 19998 la noi in tara. Si acum au un curs online al carui moderator sunt eu. De asemenea, am si eu un curs recomandat de ei oferit in special pentru cei care lucreaza cu copii cu dizabilitati. . Am auzit de formarea de catre francezi dar nu am avut ocazia sa particip. Ar fi bine sa ne intalnim sa impartasim experiente la o conferinta. Universitatea Transilvania organizeaza conferinte de meloterapie la Brasov in noiembrie, poate ajungeti si Dvs.

  • NICOLAE GHEORGHE commented on February 24, 2019 Reply

    Am trait o experienta unica in viata mea ce ma face sa va scriu.Fiecare individ este unic si daca ne place o melodie asta nu este totul. Melodia care ni se potriveste este unica .EU am gasit o intamplator si tot asa am pierdut o .Va intreb …daca aveti melodii numai cu vioara pe un ritm de romante.

  • Aniela Luminita Rizea commented on June 3, 2020 Reply

    Muzicoterapia este acelasi lucru cu meloterapia?

Leave a Reply to Laura Pintileasa Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.