Instrumentul muzical – obiect intermediar

Obiectul intermediar poate fi considerat orice element care favorizeaza trecerea energiilor corporo-sonoro-muzicale, cu o intentie de comunicare între două fiinţe umane. Funcţia acestuia este aceea de a fluidifica canalele de comunicare. Primul obiect intermediar este corpul mamei, iar mai tarziu îi vor urma elemente care vor fi o prelungire a acestui corp.

guiro

In muzicoterapie instrumentul muzical devine obiect intermediar, el avand ca scop stabilirea unei  comunicari veritabile între client şi terapeut, a unei relatii. În psihodramǎ, marioneta este cea care constituie instrumentul intermediar, graţie ei clientul reuşind sǎ comunice cu terapeutul fǎrǎ a simţi cǎ se elibereazǎ stǎri de panicǎ. Spre deosebire de marionetă, unde emisia sonorǎ pleacǎ de la terapeut (deci existǎ un raport foarte intim cu sursa umanǎ), instrumentul muzical posedǎ o emisie sonorǎ proprie şi particularǎ, cu totul independentǎ de terapeut. Astfel, instrumentul, atins de către oricare dintre cei doi – client sau terapeut – va da imediat propria sa identitate sonorǎ, ba mai mult, chiar şi dacǎ nu va fi atins de nici unul dintre protagoniştii relaţiei, el va intra cu uşurinţǎ în vibraţie cu  emisia sonorǎ a acestora.

Explorarea instrumentelor muzicale se poate realiza în detaliu apelând la toate simţurile: auditiv, vizual, olfactiv, tactil, gustativ. Clientul poate cânta la ele, poate construi decoruri, le poate mirosi, le poate gusta, le poate găsi multe întrebuinţări în funcţie de nevoile pe care le are în acel moment al vieţii lui.

Multitudinea de sunete la care are acces, sunete pe care acesta le poate pune în legătură cu  evenimente sau nevoi personale de moment, îl ajută pe client să se exprime la un nivel foarte profund, în funcţie de stările emoţionale pe care le traversează.

Instrumentul devine o prelungire a corpului şi totodată obiectul de legătură între el şi celălalt, obiectul cu care el creează şi întreţine relaţia cu celălalt. Dându-şi voie să exploreze sonor (şi nu numai) clientul poate găsi noi moduri de a se asculta pe sine, de a-i asculta pe ceilalţi şi de comunica cu ei, fără a se folosi neaparat de cuvinte. Exersează pentru a-şi pune în valoare tot ansamblul non-verbal, extrem de preţios în comunicarea emoţiilor.

Leave a Reply