Art terapia in tulburarile de spectru autist
Art terapia in lucru cu copii si tineri cu probleme de dezvoltare precum ADHD, Autism, Tourette, dificultati de invatare, sau care au fost supusi violentei sau neglijati
Art terapia este o forma de psihoterapie care foloseste procesul artistic, materialele folosite si spatiul ca mod de comunicare.
Atunci cand suntem pusi sa vorbim despre continutul emotional, uneori este dificil sa punem ideile sau conceptele in cuvinte. Prin art terapie oamenii pot gasi eliberarea de emotiile coplesitoare,de crize sau traume. Astfel, se poate creste starea de bine iar viata de zi cu zi poate fi imbunatatita.
Art terapia ofera o perspectiva ce nu poate fi disponibila prin alte mijloace. Poate creste abilitatea oamenilor de a comunica, ajuta la reconcilierea conflictelor (interioare si exerioare), îmbunătățirea gradului de conștientizare de sine, managementul comportamental, dezvoltarea aptitudinilor sociale.
Margaret Naumburg, educator si terapeut ce a folosit pentru prima data art terapia ca forma distincta de psihoterapie, spunea ca exprimarea prin arta este o cale de manifestare a imaginilor existente in inconstient.
Art terapia a fost folosita pe o gama larga de populatie, de la copiii mici pana la varstnici, de la veterani la prizonieri si oameni cu dizabilitati psihice si fizice inclusiv la copiii cu tulburari din spectrul autist.
In multe tari art terapia este vazuta, de ceva vreme, ca fiind o terapie complementara sau ajutatoare in cadrul terapiilor copiilor cu autism alaturi de terapia prin muzica, terapia prin joc etc.
Tulburarea din spectrul autist (TSA) este o tulburare a proceselor de dezvoltare care apare in primii doi ani de viata. Astfel, este afectat limbajul, jocul, cognitia, dezvoltarea sociala si abilitatile de adaptare. Studiile facute de specialistii in analiza comportamentala au demonstrat ca interventia timpurie si intensiva poate ajuta semnificativ la recuperarea copiilor cu tulburari din spectrul autist. Una dintre cele mai folosite strategii de modelare comportamentala si care are rezultate este ABA (Applied Behavior Analysis). Insa in ABA, de multe ori partea afectiva, emotionala este lasata la urma intrucat metodele de a le masura sunt considerate subiective.
Pentru copiii si adultii cu note din spectrul autist lumea poate reprezenta o supraincarcare senzoriala in fiecare zi. Pornind de la auz si miros foarte pronuntat pana la a se simti coplesiti in spatii aglomerate, combinand cu dificultati de exprimare si intelegere a interactiunilor sociale, toate acestea fac dificila experimentarea mediului inconjurator.
De multe ori se considera ca, atat timp cat copiii cu TSA au abilitatile de comunicare compromise, nu pot participa la psihoterapie. Am fost intrebata cum se poate folosi art terapia la acesti copii atat timp cat ei sunt invatati sa defineasca emotiile prin tehnicile ABA. Avand in vedere faptul ca acestia gandesc foarte mult in imagini se pot deschide si construi linii de comunicare cu clientii tacuti sau non-verbali folosind diversele materiale utilizate in art terapie. Din acest motiv, art terapia ofera o cale de a accesa procesul psihoterapeutic.
De asemenea, prin art terapie se poate oferi ocazia reducerii sensibilitatii tactile prin expunerea la diverse materiale. Se pot stimula si dezvolta abilitatile motorii fine prin taierea, asezarea si organizarea materialelor. Prin faptul ca se tin ocupate mintea si mainile le permite copiilor sa-si schimbe focusul de la experimentarea coplesitoare a mediului la activitati placute prin crearea lucrarilor de arta.
Articol realizat in cadrul proiectului: “Aplicarea art terapiei in lucru cu copii si tineri aflati in situatii de risc” organizat de A.R.T.E. (Asociatia Romana de Terapii Expresive) in colaborare cu I.A.T.A. (Icelandic Art Therapy Association) si finantat prin Fondul Bilateral National – Granturile SEE si Norvegiene 2009 -2014.